Słuchanie własnego organizmu i zdrowy rozsądek kluczami do bezpiecznego biegania

Słuchanie własnego organizmu i zdrowy rozsądek kluczami do bezpiecznego biegania

Opublikowany

„W zdrowym ciele, zdrowy duch!” – to przysłowie towarzyszy nam od zawsze i wciąż pozostaje aktualne. Do treningów, szczególnie przygotowujących do startu na bardziej wymagających dystansach, należy podejść odpowiedzialnie, znać możliwości swojego organizmu i uważnie wsłuchiwać się w wysyłane przez ciało sygnały ostrzegawcze.

Do ORLEN Warsaw Marathon pozostał już niecały tydzień. Większość biegaczy zrealizowało już główne założenia treningowe, jednak ważne jest, aby w dążeniu do jak najlepszych wyników nie lekceważyć sygnałów własnego ciała. Chociaż nie ma precyzyjnych wytycznych, jakie badania należy wykonać rozpoczynając bieganie lub planując start w zawodach, należy zachować zdrowy rozsądek i zastanowić się nas swoją aktualną formą. Jeśli dotychczas regularnie uprawialiśmy sport, najprawdopodobniej zmiana dyscypliny na bieganie nie będzie dużym wyzwaniem dla naszego organizmu. Jednak osoby, które nie były aktywne fizycznie – nawet jeśli czują się dobrze – powinny skonsultować się z lekarzem przed podjęciem treningów, szczególnie jeśli planują start w bardziej wymagającym biegu ulicznym. To samo dotyczy osób z chorobami przewlekłymi, takimi jak na przykład nadciśnienie, cukrzyca, hipercholesterolemia. Warto również spojrzeć wstecz i zastanowić się czy ktoś w naszej rodzinie nie cierpiał na choroby serca.

Podczas zawodów

Nawet jeśli solidnie przygotowaliśmy się do planowanego startu i znamy możliwości naszego organizmu, zawody na królewskim dystansie to olbrzymi wysiłek.

W czasie biegu, szczególnie maratońskiego, musimy zmierzyć się z wieloma przeciwnościami i pokonać wiele barier. Jednak nie można lekceważyć takich objawów jak: ból w klatce piersiowej, duszność, mdłości, zaburzenia widzenia czy równowagi. Bóle mięśni i stawów z reguły nie stanowią zagrożenia dla naszego zdrowia czy życia. Szczególnie jeśli jest to pojedynczy epizod związany z zawodami. Jeśli jednak dolegliwości powracają częściej i uniemożliwiają zrealizowanie treningu lub gdy zauważymy obrzęk lub zasinienie, warto zgłosić się do ortopedy.

– mówi Mateusz Janik, ortopeda w Carolina Medical Center, specjalizujący się w chirurgii stawu kolanowego i skokowego, urazach i kontuzjach u sportowców

Jeśli więc w trakcie zawodów poczujemy się gorzej, brakuje nam oddechu, nasze tętno jest znacznie wyższe niż zazwyczaj podczas biegania, należy wezwać służby medyczne. Jeśli zaobserwujemy niepokojące objawy u innego biegacza, również powinniśmy zatrzymać się i wezwać pomoc. Najszybciej zrobimy to korzystając ze specjalnie przygotowanego na ORLEN Warsaw Marathon medycznego telefonu alarmowego 510-215-215, czynnego dla biegaczy tylko w niedzielę 22 kwietnia 2018 r., lub aplikacji Going., z szybkim przyciskiem SOS.

Co po biegu?

Strefa Masaży dla maratończyków, przygotowana przez Carolina Medical Center

Strefa Masaży dla maratończyków, przygotowana przez Carolina Medical Center

Regeneracja po maratonie to stopniowy proces. Biologicznie nasze mięśnie i stawy powinny zregenerować się w ciągu kilku dni, jednak należy pamiętać, że pokonanie królewskiego dystansu to wysiłek nie tylko kończyn, ale i całego organizmu. Zawodnicy, którzy pokonają maratoński dystans, bezpośrednio po biegu będą mogli zrelaksować się w organizowanej przez Carolina Medical Center strefie masażu czy skorzystać z kąpieli w basenie z lodem. Klinika już po raz kolejny jest partnerem medycznym ORLEN Warsaw Marathon i wspiera uczestników po biegu.

Bezpośrednio po biegu trzeba pamiętać o nawodnieniu, dzięki temu szybciej oczyścimy organizm. Spacer po maratonie też nie jest złym pomysłem – pozwala na utrzymanie dobrego ukrwienia mięśni. Po powrocie do domu czy hotelu warto wziąć chłodny prysznic. Uznaje się, że powrót do programu treningowego powinien trwać około 3-4 tygodni. Czas ten może być dłuższy, jeśli do zawodów nie byliśmy odpowiednio przygotowani.

– dodaje Janik

Nie oznacza to, że w tym okresie w nie możemy biegać – trzy dni abstynencji powinny wystarczyć. Pierwsze biegi powinny być jednak nie częściej niż trzy razy w tygodniu i nie dłuższe niż 5 km tempem „rekreacyjnym”, czyli tak, by swobodnie móc rozmawiać z drugą osobą. Zamiast biegać można również wybrać się na basen czy rower. W ciągu 3 tygodni stopniowo zwiększamy dystans do 10 km. Jeśli nie czujemy żadnych dolegliwości, możemy wracać do naszego programu treningowego i wyznaczać sobie kolejne biegowe cele. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsi biegacze planują nie więcej niż dwa starty na dystansie maratońskim w roku, dlatego trenując pamiętajmy o zachowaniu zdrowego rozsądku i umiaru.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

OMW_strefa masaży2.jpg

grafika | 14,7 MB

Pobierz
OMW_strefa masaży.jpg

grafika | 14,3 MB

Pobierz
OMW_strefa masaży3_małe.jpeg

grafika | 224 KB

Pobierz
OWM_bezpieczeństwo biegaczy_inf.prasowa_18.04.2018.pdf

pdf | 414 KB

Pobierz
OWM_bezpieczeństwo biegaczy_inf.prasowa_18.04.2018.DOCX

docx | 121 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Dwadzieścia tysięcy miłośników sportu rywalizowało podczas ORLEN Warsaw Marathon

temu

Za nami VI edycja ORLEN Warsaw Marathon. W trakcie biegów dopisała zarówno piękna pogoda, zawodnicy, jak i dopingujący ich kibice. W maratonie triumfował Ezekiel Omullo (KEN), a w biegu OSHEE 10 km Mengistru Zelalem (ETH). Podczas 88. PZLA Mistrzostw Polski w Maratonie Mężczyzn na najwyższym stopniu podium stanął Yared Shegumo.
Rusza najważniejsze wydarzenie biegowe w Polsce

temu

Już w ten weekend w stolicy rusza ORLEN Warsaw Marathon. Kilkanaście tysięcy zawodników wybiegnie na ulice Warszawy, aby spełniać swoje marzenia i razem celebrować Narodowe Święto Biegania. Biegacze zmierzą się z dystansem maratońskim oraz biegiem OSHEE 10 km.
Pojedynek gwiazd podczas ORLEN Warsaw Marathon

temu

Odbywające się 22 kwietnia 2018 r., w ramach ORLEN Warsaw Marathon, 88. PZLA Mistrzostwa Polski Mężczyzn w Maratonie w tym roku skupiają prawdziwą śmietankę polskich maratończyków. W elicie biegaczy znaleźli się m.in. Artur Kozłowski, dotychczasowy Mistrz Polski w maratonie z rekordem życiowym 2:10:58, Yared Shegumo, wicemistrz Europy z Zurychu z 2014 r. w biegu maratońskim, z życiówką 2:10:34 czy Arkadiusz Gardzielewski, wielokrotny reprezentant Polski z rekordem 2:11:34.
Optymalne nawodnienie organizmu kluczem do biegowego sukcesu

temu

Woda jest głównym składnikiem ludzkiego ciała i stanowi nawet ok. 60% jego masy. Dzięki niej zachowane są prawidłowe funkcje organizmu oraz możliwy staje się transport składników mineralnych i innych substancji odżywczych do komórek. Dlatego odpowiednie nawodnienie staje się kluczowym elementem przy wyczerpującej aktywności fizycznej, jaką jest start w biegu maratońskim, gdzie utrata płynów może sięgać nawet 4,5 litra.

Rusza najważniejsze wydarzenie biegowe w Polsce

Już w ten weekend w stolicy rusza ORLEN Warsaw Marathon. Kilkanaście tysięcy zawodników wybiegnie na ulice Warszawy, aby spełniać swoje marzenia i razem celebrować Narodowe Święto Biegania. Biegacze zmierzą się z dystansem maratońskim oraz biegiem OSHEE 10 km.