Optymalne nawodnienie organizmu kluczem do biegowego sukcesu

Optymalne nawodnienie organizmu kluczem do biegowego sukcesu

Opublikowany

Woda jest głównym składnikiem ludzkiego ciała i stanowi nawet ok. 60% jego masy. Dzięki niej zachowane są prawidłowe funkcje organizmu oraz możliwy staje się transport składników mineralnych i innych substancji odżywczych do komórek. Dlatego odpowiednie nawodnienie staje się kluczowym elementem przy wyczerpującej aktywności fizycznej, jaką jest start w biegu maratońskim, gdzie utrata płynów może sięgać nawet 4,5 litra.

Większości osób znany jest fakt, że organizm ludzki składa się z wody. Jak jednak ta informacja przekłada się na praktykę i co dzieje się w ciele biegacza podczas intensywnego wysiłku, jakim jest np. start w ORLEN Warsaw Marathon?
Średnie tempo utraty wody podczas biegu maratońskiego, przy temperaturze powietrza wahającej się pomiędzy 10 a 15 °C, wynosi ok. 1-1,5 litra na godzinę. Oznacza to, że biegacz pokonujący królewski dystans w czasie 3 godzin jest narażony na utratę wody na poziomie 3-4,5 litra. W przypadku zawodników startujących w biegu OSHEE 10 km, poprzez wyższą intensywność startu w przeliczeniu na godzinę biegu, te parametry będą wyższe i ukształtują się na poziomie 1,5-2 litrów wydalonych płynów. Uczestnik pokonujący ten dystans w 30 minut straci około 1 litra wody, zaś niezaawansowany biegacz, którego czas mieści się w granicach 45-60 minut, straci adekwatnie 1,5-2 litrów płynu. Są to wartości uśrednione, dla osoby ważącej około 80 kg. Mniej wody będzie traciła z organizmu drobna kobieta, więcej postawny mężczyzna.
Jak widać, utrata wody jest zależna od wielu czynników. Do najważniejszych z nich należą temperatura zewnętrzna i poziom wysiłku, a także indywidualne predyspozycje biegaczy. Odwodnienie może uniemożliwić nam osiągnięcie biegowych celów oraz doprowadzić do znacznie poważniejszych konsekwencji jak wyczerpanie, zmęczenie mięśni czy zasłabnięcie. Najprościej i najbezpieczniej przeciwdziałać temu uzupełniając płyny przy pomocy napojów izotonicznych, które szybko wchłaniają się do organizmu oraz uzupełniają witaminy i sole mineralne, utracone wraz z potem.

Rolą napoju izotonicznego jest wyrównanie stężenia płynów ustrojowych w organizmie i uzupełnienie składników mineralnych. Izotoniki są szczególnie polecane przy długim, intensywnym wysiłku, takim jak np. biegi długodystansowe, gdyż nie zalegają w żołądku, a dodatkowo skutecznie uzupełniają płyny oraz – regulując stężenie glukozy we krwi – przedłużają aktywność fizyczną.

– mówi Barbara Bielówka, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju OSHEE, Partnera Głównego ORLEN Warsaw Marathon

W porównaniu z wodą, napoje izotoniczne efektywniej nawadniają organizm, dzięki czemu może on działać dłużej. Woda wprawdzie najszybciej dociera do krwiobiegu, ale napój izotoniczny dostarcza niezbędnej energii do kontynuowania treningu oraz elektrolity, zatrzymujące wodę w organizmie.

Wpływ napoju izotonicznego na organizm zależy przede wszystkim od jego składu. Możemy wybierać spośród dwóch rodzajów izotoników tj. napojów węglowodanowo-elektrolitowych oraz elektrolitowych bez węglowodanów. Zdecydowanie lepszym wyborem są te pierwsze, które spełniają trzy podstawowe funkcje – ich główną rolą jest nawadnianie organizmu oraz uzupełnianie organizmu w energię i elektrolity. Taki właśnie napój – OSHEE Isotonic Drink NATURAL – znajdą w swoich pakietach startowych wszyscy zawodnicy ORLEN Warsaw Marathon.

– tłumaczy Jakub Czaja, halowy mistrz Polski w biegu na 3000 m i Olimpijczyk z Aten, ekspert PZLA

Izotoniki węglowodanowo-elektrolitowe można stosować przed wysiłkiem, przygotowując organizm do podjęcia intensywnej pracy, poprzez zmaksymalizowanie zasobów glikogenu mięśniowego. Równie korzystne efekty przyniesie stosowanie izotoników podczas wysiłku, gdyż w jego trakcie napój uzupełnia straty wody spowodowane poceniem, na bieżąco dostarczając węglowodanów oraz częściowo uzupełniając straty elektrolitów. Napoje izotoniczne warto pić również do nawadniania i uzupełniania energii po zakończonym wysiłku, kiedy organizm jest mocno odwodniony, a zapasy glikogenu często mocno uszczuplone.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

2017_04_23_OWM_OSHEE_NOWAK_013.JPG

grafika | 6,21 MB

Pobierz
2017_04_23_OWM_OSHEE_NOWAK_023.JPG

grafika | 5,88 MB

Pobierz
2017_04_23_OWM_OSHEE_NOWAK_032.JPG

grafika | 4,03 MB

Pobierz
2017_04_23_OWM_OSHEE_NOWAK_029.JPG

grafika | 2,65 MB

Pobierz
OWM_nawodnienie organizmu_inf.prasowa_16.04.2018.pdf

pdf | 415 KB

Pobierz
OWM_nawodnienie organizmu_inf.prasowa_16.04.2018.docx

docx | 121 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Dwadzieścia tysięcy miłośników sportu rywalizowało podczas ORLEN Warsaw Marathon

temu

Za nami VI edycja ORLEN Warsaw Marathon. W trakcie biegów dopisała zarówno piękna pogoda, zawodnicy, jak i dopingujący ich kibice. W maratonie triumfował Ezekiel Omullo (KEN), a w biegu OSHEE 10 km Mengistru Zelalem (ETH). Podczas 88. PZLA Mistrzostw Polski w Maratonie Mężczyzn na najwyższym stopniu podium stanął Yared Shegumo.
Rusza najważniejsze wydarzenie biegowe w Polsce

temu

Już w ten weekend w stolicy rusza ORLEN Warsaw Marathon. Kilkanaście tysięcy zawodników wybiegnie na ulice Warszawy, aby spełniać swoje marzenia i razem celebrować Narodowe Święto Biegania. Biegacze zmierzą się z dystansem maratońskim oraz biegiem OSHEE 10 km.
Słuchanie własnego organizmu i zdrowy rozsądek kluczami do bezpiecznego biegania

temu

„W zdrowym ciele, zdrowy duch!” – to przysłowie towarzyszy nam od zawsze i wciąż pozostaje aktualne. Do treningów, szczególnie przygotowujących do startu na bardziej wymagających dystansach, należy podejść odpowiedzialnie, znać możliwości swojego organizmu i uważnie wsłuchiwać się w wysyłane przez ciało sygnały ostrzegawcze.
Pojedynek gwiazd podczas ORLEN Warsaw Marathon

temu

Odbywające się 22 kwietnia 2018 r., w ramach ORLEN Warsaw Marathon, 88. PZLA Mistrzostwa Polski Mężczyzn w Maratonie w tym roku skupiają prawdziwą śmietankę polskich maratończyków. W elicie biegaczy znaleźli się m.in. Artur Kozłowski, dotychczasowy Mistrz Polski w maratonie z rekordem życiowym 2:10:58, Yared Shegumo, wicemistrz Europy z Zurychu z 2014 r. w biegu maratońskim, z życiówką 2:10:34 czy Arkadiusz Gardzielewski, wielokrotny reprezentant Polski z rekordem 2:11:34.

Słuchanie własnego organizmu i zdrowy rozsądek kluczami do bezpiecznego biegania

„W zdrowym ciele, zdrowy duch!” – to przysłowie towarzyszy nam od zawsze i wciąż pozostaje aktualne. Do treningów, szczególnie przygotowujących do startu na bardziej wymagających dystansach, należy podejść odpowiedzialnie, znać możliwości swojego organizmu i uważnie wsłuchiwać się w wysyłane przez ciało sygnały ostrzegawcze.